Axnér

Visst är det så att Axnér läser denna blogg. Jag börjar känna igen vissa av mina formuleringar i Axnérs blogg. Han plankar, men det gör vi å andra sidan ju alla lite till mans. Det känns lite konstigt att en sådan gigant nedlåter sig till att läsa mina inlägg. Men också lite glädjande. Det säger också något om hur liten krets vi handbollsbloggare är.

I Axnér senaste blogg tar han upp hur stor skillnad det börjar bli mellan de olika klubblagen. Det är rätt oroväckande tycker jag. Om man gör en grov ranking, utan någon som helst vetenskaplig metod, enligt följande:

1. Champions League-topplag. Kiel, Ciudad Real, Hamburg m fl.
2. Övriga topplag i tyska, franska, spanska ligorna.
3. Sen mittenlag i samma ligor.
4. Topplagen i Danmark.
5. Bottenlagen i tyska, franska, spanska ligorna.
6. Svenska topplag
7. Resten.

så inser man att svenska lag har en lång väg att vandra. Men det mest oroväckande är att de fåtal lag som ligger på nivå 1 är så mycket bättre än alla andra och att skillnaden bara ökar. De damsuger inte bara marknaden på spelare utan lägger också antagligen beslag på en stor del av sponsorkakan. Min oro blir inte mindre av att några toppklubbar också har organiserat sig i samverkansorganet Group Club Handboll aka GCH. Eftersom denna sammanslutning bl a har som syfte att bevaka medlemsklubbarnas intressen gentemot de nationella förbunden, så ser jag faktiskt ett hot mot landslagen. Och i förlängningen även ett hot mot mästerskapen. Det kommer att bli färre mästerskap i framtiden, fast det kanske inte är så fel. Visst känns det lite väl tätt med ett mästerskap varje år?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0