En H43 match i Arenan

Det är sista gången jag satsar pengar när Ystad spelar. Vad är det som är fel med detta lag? Varför får man inte ut mer av denna spelartrupp, som tillhör den bästa i elitserien? Är det Torben Winther som inte håller måttet? Eller är problemet att man har för många alternativ bland spelarna? Ett slags överflödets förbannelse. Kan det vara så att även om man har två spelare av hög klass på alla positioner så är spelartyperna för olika. Det blir t ex helt olika spel beroende på vilken mittnia man väljer.

Ystad kunde avgjort matchen i första när man ledde med fyra bollar och var i anfall i slutet av matchen. Men släpper tillbaka H43 i slutet av första och i början av andra. Ett H43 som i andra halvlek kämpade nästan som förr i tiden. Men långt in i andra kändes det ändå som att Ystad skulle vinna, men efter några missade frilägen bl a från Hasse Karlsson och en missad straff av Seifert, så gled övertaget över till H43.

Det är kul att jämföra Lugis och H43:s arrangemang eller brist på arrangemang. På en punkt vinner H43 en utklassningsseger. H43: s speaker Tommy Sjölin är fullständigt överlägsen Lugis. Det kan inte finnas många som slår honom i Sverige. Men var är H43: s klack? Det är nästan patetiskt att höra en ensam trumma dunka i ett hörn av hallen. 

Och att basunera ut att H43 står för Sveriges hetaste handboll är bland det mest töntiga jag hört som slogan på länge. För vad är det som är så hett med H43: s handboll? Herrlagets insatser? Ungdomslagen som hittills inte haft några större framgångar, undantaget samarbetet med Lundagård på tjejsidan. Eller det gemensamma damlaget med Lundagård? De har visserligen börjat bra men ligger trots allt i div 1. Ibland hade jag önskat lite mer självkritik från engagerade ledare.

Och idag möter Alingsås alltså FC Köpenhamn. Det ska bli en intressant värdemätare mellan dansk och svensk klubbhandboll. Ett Alingsås som är bäst i Sverige mot ett danskt lag som inte riktigt har börjat lika bra som förväntat. Jag tror dock på dansk vinst eftersom den danska ligan är överlägsen den svenska.

Och så håller jag tummarna för en Drottvinst, annars är min hundralapp nere i 86 kronor.




 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0