Marknadsföring

Varför är svenska handbollsklubbar så dåliga på att marknadsföra sig? Går alla krafter till att jaga sponsorer? Eller saknar man kompetens? Vilka är egentligen ansvariga i klubbarna? Är det proffs eller glada amatörer?

Eller är det så att man inte ser marknadsföring som särskilt prioriterat? Det är skrämmande i så fall, för varje insats inom marknadsföring innebär mer pengar till klubbarna.

Jag har för mig Umeås damfotboll (även om de just nu verkar ha problem) för några år sedan skrev en intressant bok om hur man väcker intresset. Den borde många handbollsklubbar ta del av.

Om jag tittar på Lundalagen så är, i bästa fall, det enda man brukar se en liten annons någonstans på sportsidorna. Och kanske någon affisch på några ställen ute på stan. Det är allt. Ibland så är det till och med fel annons i tidningarna. Eller så glömmer man bort att ändra annonserna om matcherna flyttas. Fast i ärlighetens namn så hör man ibland någon intervju i radion också.

Jag tycker att H43 varit lite mer på hugget senaste tiden. De annonserar mer och har även provat greppet att ha gratis inträde till vissa matcher (där sponsorer går in och täcker de missade intäkterna). De lanserade koncepten Blue Kids och Blue Effort, som har varit lyckade, även om namnen är lite töntiga. De verkar ha förstått kopplingen mellan antalet ungdomsspelare och åskådare.

Men är detta det enda som man kan hitta på? Finns det verkligen inte andra sätt att marknadsföra sig? Kan man inte göra några aktiviteter ute på stan som kan intressera? Och varför kan man inte göra match arrangemangen roligare? Lugis senaste pausunderhållning var en blomsterkvast till Lunds BK, som lyckats avancera till div 1 i fotboll. Snygg gest, men inte direkt kul att titta på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0