Framgång

Undrar vilken betydelse damlandslagets framgångar i EM har för betydelse för handbollen i allmänhet och damhandbollen i synnerhet?

Framgången kommer lämpligt med tanke på hemma-VM. Snacka om extra-PR så här veckorna före VM. Det gör att VM-febern stiger.

Damhandbollen är på väg framåt i Sverige. Först en junior-VM guld tidigare i år och så nu seminfinalplats i senior-EM. Vi håller så sakta på väg att bli en stormakt inom damhandboll. Och eftersom framgång föder framgång så lär damhandbollen växa sig ännu starkare. Jag tror inte att årets framgång är en engångsföreteelse. Vi har bara sett början på en tid av framgångar för damerna. Bland annat så har man säkert passerat en mental gräns. Nu vet man att man kan vinna avgörande matcher mot bra motstånd. Alla tidigare förluster när det verkligen har gällt är nu borta från minnet. Att man vet att man är tillhör toppen kommer att leda till ännu fler vinster. Kanske redan på lördag mot Rumänien.

Det ökade intresset för damhandboll kommer även att öka intresset för herrhandboll.  Herrlagen ska vara tacksamma för vinsten igår.

Undrar också hur många i det svenska laget som spelar i Danmark nästa år. Jag kan tänka mig att utländska proffsklubbar har fått upp ögonen för de svenska spelarna. Även om det gör att den svenska elitserien blir sämre så är jag ändå positiv till att fler svenska tjejer kan få chansen att leva på sin idrott.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0