Danskt självförtroende

Wilbek är en intressant tränare. Han ser ut som en mesig förskolelärare men har ändå landslaget och media i sin hand. Han är bra på att våga prova nya saker och är duktig på att utveckla handbollen. Men han är även förvånansvärt duktig på att använda media för att plantera rätt tankar i huvudet på sina spelare. Hans senaste drag är att försöka att tona ner förväntningarna samtidigt som han börjar sälja in idén om ett EM-guld.

Nu tror jag inte att Danmark kommer att ta guld. Jag tycker att man hade en stor portion tur när man vann i Norge. Först vann man med uddamålet genom en straff i slutsekunderna mot Tyskland och sen slapp man möta Frankrike i finalen. Och i finalen mot Kroatien gjorde Kasper Hvidt en sanslös match och spikade igen målet. Men denna gång tror jag inte att samma flyt kommer att räcka till eftersom laget verkar lite sämre denna gång. Men det verkar inte Wilbek tycka. Han uttalar sig för media idag och säger att laget spelar bättre anfallsspel nu än vad man gjort på många år. Det verkar märkligt för jag tycker att anfallspelet i träningsmatcherna varit rätt stelt, med undantag för kantspelet. Däremot pekar Wilbek på att försvarsspelet kan bli bättre och det verkar däremot vara en mer rättvisande analys. 

Lite tur har dock Danmark redan haft i EM eftersom man hamnat i en betydligt lättare grupp än Sverige. Ja, man har till och med hamnat i den allra lättaste. Platsen i mellanrundan är garanterad. 





 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0