Genrep

Så blev Sveriges genrep ändå lyckat. Vinst med fyra bollar över Norge. Nu har jag inte sett matchen och vet inte om Norge matchade sitt starkaste lag, men antagligen gjorde man så. Norge ledde i början med fyra bollar så matchen verkar ha varit lite svängig. Avbytarbänken har haft sur magkänsla och jag har haft dåliga vibbar och ingen av oss har trott på Sverige. Men lite tryggare känns det ändå efter vinsten idag. Men även i genrepet verkar Sverige ha spelat ojämnt. Även i denna match hade landslaget den sedvanliga svackan, något som jag inte tror vi har råd med i EM,. Jag tror alltså fortfarande inte så mycket på Sverige. Har under dagen varit inne och tittat på Nyhetskanalen.se och återupplevt några minnen från Bengans dagar. Kan inte hjälpa att jag blir lite nostalgisk. Hur skönt var det inte under mer än ett decenium när man visste att Sverige skulle ta medalj. Undrar om vi kommer dit igen. 

Nu något helt annat. Fick en kommentar för ca en vecka sen i vilken det stod att Internet och bloggar var de sista ställen där friheten att utrycka sig fortfarande fanns. Och det ligger något i det. Frågan är hur fria t ex Axnérs och Flincks bloggar är. Hur mycket styr Skånska Dagbladet respektive Aftonbladet? Jag vet att Axnér får hjälp med att skriva från Skånska Dagbladet eller rättare sagt man rättar och friserar vad han skriver. Frågan är om man också censurerar. Men med tanke på vad Axnér ibland skriver så kan man ju inte tro att Skånskan gör så, men misstanken finns där ändå eftersom man går in och ändrar i texten. Men mannen som kommenterade ska inte tro att Internet är fritt. För det är det inte. På varje sajt, som t ex www.blogg.se, så finns det regler uppställda. Följer man inte dem så får man inte vara kvar. Ipred-domen visar också att de som vill begränsa friheten och samtidigt tjäna pengar på Internet håller på att få ett övertag. Jag hoppas dock, precis som den som kommenterade, att friheten på Internet kommer att bestå, för frihet att uttrycka sig och frihet att utbyta information är enbart positivt för mänskligheten. Det låter högtravande men alla ni som tror att kampen mot fildelning handlar om att skydda artisternas upphovsrätt har blivit lurade. Det handlar om multinationella företag som vill tjäna pengar på distribution av det som artister skapar. Men det handlar också om stater som vill kontrollera informationen. Det gäller att vara på sin vakt. Frihet som företeelse är alltid hotat.


 








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0