Hur går det i EM?

Tänkte jag skulle våga mig på att sia om hur det går i EM.

I grupp A spelar Kroatien, Ryssland, Norge och Ukraina.
I grupp B spelar Danmark, Island, Serbien och Österrike.
I grupp C spelar Sverige, Tyskland, Slovenien och Polen.
I grupp D spelar Frankrike, Ungern, Spanien och Tjeckien.

I grupp A tror jag Norge skräller. Norge kan mycket väl slå alla lagen. Kroatien utan Metlicic och med en småskadad Balic känns inte så stabilt. Kroatien är inne i en generationsväxling och det brukar sätta sina spår. Jag gissar att Norge, Kroatien och Ryssland går vidare i nämnd ordning.

I grupp B blir jämnt mellan tre av lagen. Danmark som själva tror sig gå vidare som grupp etta, tror jag floppar lite. De är inte lika bra som senast i EM. Sead Hasanefendić: s Serbien blir en skräll. Nyligen slog man Frankrike i en träningsmatch, vilket imponerar även om Frankrike inte matchade sina bästa. Och Islands dubbla träningsvinster mot Tyskland imponerar. Jag tror att Island, Serbien och Danmark går vidare i nämnd ordning.

Grupp C är ett getingbo. Märkligt att herrarna fick en lika svår lottning som damerna. Sverige kan lika gärna missa mellanrundan som vinna gruppen. Och jag vet ärligt talat inte om jag ska tro på Sverige. Helt klart är att Tyskland tappat i styrka och Polen vet man inte var man har. Slovenien känns lika ojämna som Sverige. Jag kan inte hjälpa det men jag får dåliga vibbar och tror att Polen, Tyskland och Slovenien går vidare i nämnd ordning.

I grupp D saknar Ungern båda vänster niorna och stjärnorna Nagy och Mocsai. Det gör att man antagligen får räkna bort Ungern. Spanien kan knappast vara lika dåliga som i VM. Tjeckien spelade inte alls oävet mot Danmark i träningsmatcherna. Från gruppen går Frankrike, Spanien och Tjeckien vidare.

Från mellanrundorna blir semifinallagen från grupp 1: Island och Serbien. Norge får spela om femteplatsen. Från grupp 2 blir det: Frankrike och Polen. Spanien får spela om en femteplats mot Norge. I final möts Frankrike och Island, precis som i OS. Och Frankrike vinner igen.

Jag tvekar om fyra lag. Kanske ska Polen och Spanien samt Serbien och Norge byta plats i semifinalerna? Men jag känner mig rätt säker på vilka lag som är bland de sex bästa.

Hur tror ni själva att det går?

I vilket fall som helst så ska det bli kul att se härlig handboll under några dagar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0