Semifinaler

Några tankar från gårdagens sista mellanrundespel.

Alilovic visade hur viktigt det är med en målvakt som kan spika igen. Jag hävdar fortfarande att vi inte har någon målvakt som kan nå samma höga nivå i en match, men det betyder inte att vi har dåliga målvakter. De har hög nivå och är kanske till och med mer stabila än Alilovic.

Mitt tippade finalpar,Frankrike mot Island, är en omöjlighet. Det lutar åt Frankrike mot Kroatien i final. För inte kan väl de härligt kämpande och skickliga islänningarna rubba fransmännen. Och ett mer taktiskt drivet Kroatien bör slå Polen.

Jag tycker faktiskt att Kroatien har överraskat. Gernerationsbytet i laget har gått bättre än vad jag trodde. Och Balic har också överraskat. Det är ett tag sedan han var så motiverad och bra i landslaget. Vilken lirare han fortfarande är. Men det är trist att han gnäller och spelar teater. Överhuvudtaget är Kroatien rätt trista med sitt eviga gnällande på domarna.

Även Danmark har överraskat på mig. Jag trodde inte att de skulle komma så långt. Det känns som om de trots allt är på nedgång. Generationsskiftet närmar sig. Hvidt, Christiansen, Knudsen, Jörgensen och Nielsen blir inte bättre. Åldern börjar ta ut sin rätt. Wilbek har uttalat sig om att han kan tänka sig att förlänga sitt kontrakt med landslaget, men frågan är om han verkligen vill genomföra ett generationsbyte. Det innebär ju kanske några åed sämre resultat.

Egentligen har fler lag överraskat. Spanien, Österrike och Slovenien var bättre än vad jag trodde, medan Serbien överraskande floppade.

Men visst svider det fortfarande att Sverige missade mellanrundan. Det hade varit intressant att se Sverige mot Frankrike, Spanien och Tjeckien. Och det hade varit nyttigt för lagets utveckling.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0