Lite av varje

Har äntligen kommit tillbaka hem till gröna gräsmattor och plusgrader efter att befunnit mig några dagar i norra Sverige. Förutom kyla och ständigt snöande så var det intressant att notera hockeyintresset. Alla jag träffade, och jag överdriver inte, alla pratade om slutspelet och hemmalaget. På matställen, på hotellet, på kontoret, på gatorna, överallt så diskuterades ishockey. Jag frågade lite försynt om det överhuvudtaget fanns någon annan idrott som kunde intressera ortsbefolkningen men fick mest konstiga blickar som svar. Men några kunde minnas att det en gång i tiden hade funnits friidrottare och fotbollsspelare. Ja, det hade till och med spelats handboll. Men när hockeyn började sluka alla sponsorpengar så försvann alla andra idrotter. Det fanns faktiskt någon som tyckte det var synd att hockeyn dominerade så totalt. Det blev lite enahanda. Vad jag vill ha sagt är att hockey och i viss mån fotboll tar död på övrig idrott. Det är en trist utveckling. Och hur ska handbollen någonsin kunna konkurrera ut dessa dominerande lagsporter? Även om publiksiffrorna ökar stadigt, så är det långt kvar.

Ibland kan små marginaler få stora konsekvenser. Drott var ju ytterst nära att åka ur förra året. Och det hade kanske inneburit slutet för klubben. Och så får man dit en lysande tränare, får en ny hall och laget lyfter. Och publiken strömmar till. Och så lever Drott vidare.

Och Drott surfar vidare på framgången. Dagens vinst mot Alingsås imponerar. Kul att det blir lite spänning ändå i slutsspelsserien. Kan Drott ta sig till en final? Fantastiskt jobb av Sivertsson i så fall.

Och apropå marginaler. RIK missade precis slutspelet och det kan kanske innebära dödsstöten. Även om jag fortfarande hävdar att förbundet in i det sista vill undvika att plocka bort elitlicensen från något lag, så börjar jag bli lite orolig för RIK: s framtid. Låt oss hoppas att de klarar av att presentera en hållbar ekonomisk plan.

Hammarby och H43 kan däremot andas ut. I H43: s fall åtminstone till morgondagens kvalmatch. Men H43 kommer hålla sig kvar, kan inte tänka mig något annat.

Nu har jag visserligen varit isolerade från omvärlden några dagar, men har någon hört hur det går med Lugis tränare. Och vad händer i övrigt med truppen?






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0