Stort

Det blev en rättvis seger igår mellan Guif och Alingsås. Guif är det bättre laget både nu och tidigare i serien. Och finalparet är det rätta. Men jag tycker att Alingsås hade en hel del oflyt igår. De gör kanske sin bästa match på länge men bollarna trillade inte in. Och omvänt så hade Alingsås målvakter en mindre lyckad dag. Aggefors storform från slutspelsserien har varit som bortblåst i semifinalmatcherna. Men det är fler än Aggefors som svek när det behövdes, varken Bliznac eller Bernhardsson gjorde någon bra match.

Jag tycker att det var stort av Alingsås publiken att ställa sig upp och hylla sitt lag i slutet av matchen, trots att matchen var körd. Lundapubliken hade väl redan lämnat hallen i samma situation. Stort också av tränare Wedberg att gratulera Guif. Och det var också stort att se alla dessa blåa tröjor i hallen. Kul att det finns åtminstone två lag som har fans som inte skäms för att stötta sina favoriter. Titta och lär Lundabor!

Som helhet ska nog Alingsås vara nöjda med en semifinalplats. Starten på serien var usel och man nådde aldrig en stabil nivå efter det. Men man blev hela tiden bättre och bättre vilket säger något om Wedberg som tränare. Honom kan inte Alingsås släppa.

Och i finalen hoppas jag att Guif äntligen får ett guld. Det blir för mycket Sävehof annars.

Jag kan också konstatera att tre av seriens kaxigaste lag gick till semifinal: jag tänker på Alingsås, Sävehof och Guif. Det är ingen slump. Lugispelarna känns som söndagsskolebarn i jämförelse. Det kan vara bristen på självförtroende som gjorde att Lugi inte gick till semifinal.

Grattis förresten till Hammarby, Kristianstad och H43 som alla spelar i elitserien i nästa år. Nu får Kristianstad och H43 rycka upp sig. Inte ska man väl spela i en nedflyttningsserie i nästa år också.

Och att Ystad IF tar in Mats Engblom känns rätt vettigt. Det blir bättre än med Pelle Käll i alla fall. Men hur ska det gå för Hammarby med den nya tränartrion: Matsson, Pilfalk och Åström? Jag är tveksam.

Och när kommer Lugi att offentliggöra att Kim Ekdahl du Rietz stannar i klubben? Jag tycker han gör fel om han inte lämnar. Han kommer säkert att utvecklas mer som proffs utomlands, men han kanske inte fixar mentalt att lämna Lugi och Sverige.

Och ikväll ska det bli intressant att se om Lugis damer kan vända sin nedåtgående trend och vinna mot Eslöv. Jag tror det blir både tufft och jämnt.

Kommentarer
Postat av: Mitt6

"Jag kan också konstatera att tre av seriens kaxigaste lag gick till semifinal: jag tänker på Alingsås, Sävehof och Guif. Det är ingen slump. Lugispelarna känns som söndagsskolebarn i jämförelse. Det kan vara bristen på självförtroende som gjorde att Lugi inte gick till semifinal."



Det blir väl så när tränaren måste synas mest. Kaxigaste lagens tränare syns knappt. Något att tänka på.

Sedan tror jag att du har helt rätt angående Kim Ekdahl du Rietz. Han saknar passionen för sin sport och det kommer att kosta honom landslagsplatsen.



2011-04-28 @ 16:53:53
Postat av: Guifare

De blå tröjorna hade delats ut av Alingsås innan matchen enligt ekurirens journalist.



Läste kommentarer på annat håll att guifarna skulle filma mycket. Hur ser du som utomstående på detta?



tack för en bra blogg



2011-04-28 @ 17:08:42
Postat av: 08

Vanligt att klubbarna tillhandahåller gratis tröjor inför matcher av lite större betydelse.



GUIF filmar mycket? Nja, inte mer än andra lag tycker jag (som utomstående). Domarna missade två solklara röda kort på Glenn (avsiktlig armbåge i ansiktet) och Bliznac (nackgrepp på Zacke). Nu får jag Mart(in) på mig misstänker jag. :)



Zacke och Tholin må vara elitseriens två mest puckade spelare, men jävlar vilka orosmoment de är för motståndarna. För oslipade för att någonsin bli blågula eller proffs dock.



2011-04-29 @ 07:59:37
Postat av: Sigge

Hoppas också Guif vinner guldet. Det skulle betyda mycket för elitserien i handboll om guldet gick till Eskilstuna där det finns ett genuint handbollsintresse. Tror det skulle bli en skjuts för sporten medan en vinst för Sävehof inte blir mer än en gäspning.

2011-04-29 @ 23:35:47
Postat av: !

Lika stor gäspning om GUIF vinner. Faktiskt. Årets slutspel det sämsta och tråkigaste på många år. Tack och lov att man slopar slutspelsserien.

2011-05-02 @ 11:45:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0