Nästa två lag

Skrev som bekant i förra veckan om Lugi och H43. Nu tänkte jag fortsätta med ytterligare två skånska lag: HK Malmö och IFK Kristianstad. Det är två spännande lag som på var sitt sätt är på väg att skapa slagfärdiga lag. Malmö pratar ju om SM-final 2013. Det är redan om två säsonger och det är väl tveksamt om man når dit. Men jag gillar att man spänner bågen. HK Malmö bygger ju sakta upp med kloka värvninar, spelare som är relativt unga och kanske inte så kända. Och det har ju gått bra hittills. Kristianstad har gått vägen att värva flitigt. Ibland har det känts som att man värvat utan större eftertanke. Målet har antagligen varit att snabbt få ett bra lag.

HK Malmö nådde slutspelet för första gången förra året. I år har man fortsatt de kloka värvningarna denna gång med fokus på danske spelare. Nya är Stephen Nielsen från Drott, Kasper Olsen från FIF, Linus Persson från OV och Matias Pape Granvik från Sönderjyske. Den sistnämnde är en intressant spelare som jag tror blir förstavalet på högernio. Linus Persson lär väl ta platsen på högerkanten istället för Johan Green som aldrig verkar bli frisk. Jag tycker att laget ser intressant ut med i princip två bra spelare på varje position. Jag tror att Malmö återigen går till slutspel och kan mycket väl utmana om att bli bland de fyra bästa. Hoppas nu att Malmö får några åskådare på läktarna. Det verkar ju vara hopplöst för Malmö att locka publik till hemmamatcherna.

IFK Kristianstad är ett av mina favoritlag. Jag gillar deras kaxighet, snabba och ibland rätt tuffa fysiska spel. I år har man nog inte förstärkt truppen så där markant. Nya utifrån är: André Olsson från IFK Ystad, Johan Persson från Önnered, Daniel Milakovic från Åhus och Joakim Hykkerud från Bjerringebro. Den sistnämnde är den stora värvningen och tanken är att han ska förstärka både i försvaret och som mittsexa. Det ska bli intressant att se om man lyckas får igång Möller Madsen i år. En fd dansk landslagsspelare borde ha kapacitet att göra avtryck i elitserien. Men förra året så var han verkligen blek. Man har också flyttat upp några egna talanger och där är målvaktstalangen Henrik Nordlander mest intressant. Han gjorde ju nyligen en lysande VM-turnering för U19-landslaget. Jag vet inte jag. Jag har längre trott att Kristianstad ska blomma ut och gå långt i slutspelet, men så missar man slutspelet år efter år. Det vore ju märkligt om det inte skulle gå vägen, men man är alldeles för ojämna för att hamna topp-6. Men kanske kan den fantastiska hemmapubliken lyfta laget till stordåd. Publiken är kanske lagets stora styrka.

Kommentarer
Postat av: Västerut

I den här takten kommer du har publicerat alla tips vid samma tid som vi har facit, iom en färdigspelad grundserie =)

2011-09-06 @ 18:48:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0