Domare i centrum

I matchen mellan Spanien och Tyskland så tog de danska domarna huvudrollen. De fullständigt blåste sönder matchen genom att lägga en alldeles för låg nivå i en match mellan två fysiskt starka lag. Det blev nästan absurt. Tyskland såg länge ut att gå mot vinst när Bittner spelade betydligt bättre än Sterbik (undrar hur många öl han tog i Lund?). Vranjes var nära att utropa Tyskland som vinnare. Men i slutet så vände Spanien när Sterbik helt plötsligt började rädda bollar. Tysklands anfallsspel var lite väl uddlöst och gjorde också fler tekniska fel i en match som innehöll förvånansvärt många slarvfel.

I Sveriges match mot Korea så märktes också domarna. Svenskarna åkte ut i parti och minut. När ska Sverige få en fördel av att ha hemmaplan? Jag tyckte att domarna var för hårda mot svenskarna. Matchens hjälte var Jonas Källman. Äntligen verkar han trivas i landslaget och jag tror aldrig att jag sett honom visa sådan glädje och vilja under någon landslagsturnering. Jag undrar lite vad som hänt? Varför trivs han nu? Är det för att matcherna går i Sverige? Men oavsett anledning så är han mycket viktig för landslaget både i försvar och anfall. Den andra huvudrollsinnehavaren var Andersson i mål. Det var tur att han gjorde en stormatch annars kunde det gått illa. Korea pressade svenskarna hela vägen.

Nu gäller det att ta Argentina också för platsen i mellanrundan är ännu inte klar eftersom Slovakien av någon anledning fick för sig att förlora mot Argentina. Men Argentina är inget dåligt lag, oavgjort mot Korea, vinst mot Slovakien och enbart förlust med ett mål mot Polen. Det går inte att gå in i matchen som Slovakien och tro att man ska vinna enkelt. Hoppas att Sverige orkar mobilisera samma vilja och ork idag också. Lite oroad är jag över att Sverige kör runt på samma spelare hela tiden. Nyckelspelarna har inte fått vila sig i någon match hittills. Och lite oroad är jag för att anfallsspelet trots allt fortfarande låser sig då och då, även om det ser mycket bättre ut nu än i höstas.

Danmark slog Serbien i dagens bästa match i tv. Vilket stöd från danskarna i publiken! Och det påverkade domarna som hellre visade ut serber än danskar. Men jag är ändå lite besviken på Serbien. Deras försvarsspel kunde ha varit bättre och deras skytte var bra men inte så bra som jag hade trott. Men Serbien lär bli en obehaglig överraskning i mellanrundan. Och danskarna ser otroligt imponerande ut just nu. Jag trodde inte före VM att de skulle kunna vara så här bra, men de lyfts antagligen av "hemmastödet". Wilbek var smart som gick ut i våras och uppmanade danskarna att köpa biljetter i Malmö. Antagligen hade Sverige behövt samma uppmaning för jag är rädd att det kommer att vara för få svenskar på läktarna i Malmö. Höll på att glömma bort Mikkel Hansen. Vilket skytte i går!

Jag kan konstatera att mitt VM-tips redan nu börjar krackelera. Österrike underpresterar, Danmark spelar bättre än väntat, Slovakien gör bort sig och Tyskland förlorade mot Spanien.

Och till sist måste jag än en gång konstatera att jag snart inte fixar att höra Daniel Kristiansson. Efter att ha hört honom i två matcher igår så står han mig upp i halsen. Fattar inte hur han kan säga så många dumheter i tv och ändå få behålla jobbet. Har TV4 verkligen inget annat alternativ? Men största dumheten stod väl Ekwall för i VM After Dark när han blandade ihop Karlshamn och Karlskrona. Som gammal skåning hade jag förväntat mig att han skulle ha bättre koll på Blekinge. Han reagerade inte ens när tjejen från Karlshamn protesterade när Ekwall hävdade att Tobias Karlsson kom från Karlshamn. Är tveksam till om Ekwall är rätt person att leda programmet. Han är alldeles för tramsig för att vara i min smak. Varför inte låta Lövgren ta över? Däremot börjar Axnér ta för sig lite mer i soffan glädjande nog. Jag gillar hans spydigheter.

Argentina var förresten inte den enda överraskningen igår. Algeriet spöade Rumänien genom att göra vinstmålet när det var en sekund kvar. Vem hade trott det? Och de spelade dessutom jämnt med Serbien och kunde ha vunnit den matchen också. Kanske är de nordafrikanska lagen på gång igen.


Kommentarer
Postat av: Arpad S

Verkar nästan som att du tycker att det är fel att man tar en öl när man är handbollsspelare? Stämmer mitt antagande så utveckla gärna! Jag är rätt säker på att Sterbik och hans kamrater inte "krökade" i restaurangen i Färs och Frosta Arena, utan bara tog nån öl. Vad är felet med det?

2011-01-18 @ 09:46:27
Postat av: Martin

Under matchen sades det att Karlsson kommer från Hästö, och Karlskrona. Kanske var det den infon som Ekwall snappat upp?

2011-01-18 @ 09:58:33
Postat av: fp

Mindre folk än tidigare i Gbg igår, drygt 8000. Ändå

hade man tydligen sålt 2000 nya biljetter direkt efter slovakienmatchen.

Så det är väl ingen tvekan om att framgång väcker intresse. Tydligen var det också dam-EM som fick försäljningen att ta fart på riktigt före jul.



Seger mot Polen och några bragdmatcher i Malmö - det är ingen utopi - så har svensk handboll ett drömläge. Känns riktigt kul just nu.

2011-01-18 @ 10:04:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0