Hur går det i VM

Kent-Harry ger sin bild av hur det går i VM i dagens Sydsvenska Dagbladet. Jag tänker inte vara sämre och ger härmed mitt tips:

Grupp A
En av de värsta/jämnaste grupperna. Tre topplagen: Frankrike, Tyskland och Spanien. Och sedan tre hyfsade sämre lag: Tunisien, Egypten och Bahrain.

Jag tycker gruppen är svårtippad. Frankrike brukar inleda knackigt, hårt nedtränade som man brukar vara, för att sedan lyfta ju längre turneringen framskrider. Tyskland brukar väl gå den omvända vägen. Och Spanien vet man aldrig var man har.

Så här hamnar lagen efter gruppspelet: Tyskland, Frankrike, Spanien, Tunisien, Egypten och Bahrain.

Men lagen har på sin halva svagt motstånd från den andra gruppen. Så lagen i grupp A kommer att få bra placeringar.

Frankrike tar en semifinalplats. Den andra tar Tyskland.

Grupp B
Den svagaste gruppen. Men ändå svårtippad. Island är kanske lite på nedgång i takt med att Olafur Stefansson blir äldre (blir 38 år i år). Norge har spelat uselt i testmatcherna. Ungern är väl som man alltid har varit medan Österrike verkar vara på uppgång efter en lyckad inledning på EM-kvalet. Japan och Brasilien är inga höjdarlag.

Så här hamnar lagen efter gruppspelet: Island, Ungern, Österrike, Norge, Brasilien och Japan.

Lagen får dock svårt i mellanrundan.

Inget av lagen tar en semifinalplats.

Grupp C
Danmark får det tuffare än vad de verkar tro. Rumänien, Kroatien och Serbien är inga dåliga motståndare. Jag tror att Balkanlagen passar Danmark dåligt. Algeriet är inte så dåliga men räcker inte till. Och Australien är VM: s sämsta lag.

Så här hamnar lagen efter gruppspelet: Kroatien, Serbien, Danmark, Rumänien, Algeriet och Australien.

Kroatien går mot semifinal och Danmark kan trots allt gneta sig fram till en semifinal de också. Men jag tror att Polen tar den andra semifinalplatsen.


Grupp D
Ja, hur ska det gå för Sverige. Blir det himmel eller helvete? Jag tror ändå att det kan gå hyfsat i gruppspelet. Nyckelmatchen sägs vara mot Polen som verkar vara ordinarie i år. Men jag undrar om inte nyckelmatchen blir mot Slovakien. Det är ett lag som mycket väl kan spöa Sverige framförallt i en match som kommer att upplevas som en måste-match. Sydkorea är alltid bra i början av slutspelen men mattas senare. Chile och Argentina har inte mycket att hämta.

Jag följer magkänslan och vill inte vara för positiv och säger därmed att jag tror att lagen hamnar följande platser efter gruppspelet: Polen, Slovakien, Sverige, Sydkorea, Argentina och Chile.

Polen tar som sagt den semifinalplats som blir över när Kroatien tar den andra.

Jag har två alternativa semifinal- och finalresultat.

Går det som jag tror så möts Tyskland och Polen i en semifinal. Medan Kroatien och Frankrike möts i den andra. I finalen möts då Tyskland och Kroatien. Och vinnare blir Kroatien. Tredjepriset tar Polen.

Men skulle Tyskland och Frankrike byta plats i semifinalen så går Frankrike till final och vinner VM-guld mot Kroatien. Lite märkligt kanske att jag tror att Kroatien kan slå Frankrike i semifinal men inte i en final. Men det handlar om hur länge formen sitter i och om nerverna slår till. I detta alternativ så vinner Tyskland brons.

Vad tror ni andra?



Kommentarer
Postat av: fp

Tror faktiskt att Sverige tar Slovakien på hemmaplan, kanske även Polen. Tuffare sedan förstås.

I övrigt instämmer jag med det mesta.



Ska bli lite intressant att se vilket publiktryck olika lag kommer att kunna mobilisera, och vad det får för betydelse.

Danmark spelar ju i praktiken hemma och Polen lär kunna mobilisera en hel del (röst)starka inhemska och tillresta supportrar både i Göteborg och Skåne. Liksom balkanlagen.



Chile förlorade f.ö. med nio bollar mot Sävehofs juniorer i söndags. De lär dock ha haft färgstarka supportrar på plats, och det blir kanske i så fall deras största bidrag.

Man kan säga mycket om "bredden" i handbolls-VM, men lite kul är det väl ändå med den internationella spridningen?

2011-01-11 @ 13:08:53
Postat av: !

Kryss i taket. Jag håller med fp om allt :)

Gillar Chile, Australien och de afrikanska lagen. Är det VÄRLDSmästerskap så är det. Chile supportrar är helsköna. Minns Davis Cup för några år sedan. I Malmö lär det bli bäst drag med tanke på Danmarks närvaro. Man kunde sålt slut biljetterna bara till danskarna. Polacker i Gbg känns mer tveksamt, men hoppas. Snart drar det igång!!!!

2011-01-11 @ 13:45:12
Postat av: Marcus

Serberna kan bli hyperfarliga om de bara kan sluta vara så typiskt serbiska. Det vill säga pendla mellan himmel och helvete beroende på vilket humör de är på. Kan de höja lägstanivån blir de farliga. Publikstöd kommer de att få så det räcker och blir över.

2011-01-11 @ 20:23:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0