Premiär

Så var premiären i VM avklarad. Men inte spelade Sverige bra inte. Men det blev en vinst och hur ofta har Sverige vunnit matcher i VM de senaste åren?

Men det är oroväckande att Jernemyr behöver spela i princip non-stop för att laget inte ska riskera att förlora. Det var likadant mot Brasilien. Och det är lika oroväckande att laget missar så många frilägen: Ekberg börjar med att bränna två raka, Lennartsson kommer in i andra och inleder med att missa tre och Källman missar några. Men spelet framåt i övrigt var inte heller bra. Carlén och Kim Andersson var bleka. Jag är rädd för att höger-9 som sägs vara den lagdel i Sverige som ska vara bäst framåt inte är så bra som vi tror. Och varken Dalibor eller Lukas lyckades styra upp spelet. Det offensiva spelet måste bli bättre om det ska gå bra i VM. Bäst framåt tyckte jag att Kim Ekdahl och Petersen var. Petersen har gjort några bra landskamper i rad nu och imponerar både framåt och bakåt. Hans försvarsspel är riktigt bra. Och Jernemyr och Karlsson där bak gör alltid ett bra jobb.

Allra bäst i går var publiken. Över 10 000 på plats och de satt inte bara och slötittade utan verkligen gjorde sitt för att skapa bra stämning. Och det i en match som inte var bra.

Ekwalls kvällsprogram var ok igår. Det kändes inte lika snuttifierat som Handbollsklubben. Man diskuterade bl a Kim Ekdahl du Rietz och pratade om hans framtid. Men jag tyckte att man missade en egenskap hos Kim och det är det mentala. Det är Kims stora problem och det förvånar mig att man bara pratade om hans fysik och möjlighet att utvecklas till en storstjärna. Vi som ser Kim dagligen vet att hans psyke ofta sätter käppar i hjulet för honom. Han är mycket ojämn i sin inställning. Frågan är om han vill eller mäktar med att t ex bli proffs utomlands. Jag är inte säker. Jag kan lika gärna tänka mig att han slutar spela handboll helt och hållet för att han inte känner för att fortsätta som att han tar ytterligare ett steg framåt. Men just nu verkar han klart på uppgång och det får vi vara tacksamma för. Han kan mycket väl göra ett riktigt bra VM och det tror jag att Sverige kommer att behöva. Vänster-9 kan kanske bli nyckeln till framgång i mästerskapet.

Danmark har fått handbollsfeber nu. Igår så visade man ett inslag från hotellet man bor på i Malmö. Det fick mycket gott betyg. Men man klagade på att hotellet inte var förberett på anstormningen av danska journalister. Igår vällde de in och man ville dessutom göra en tv sändning live från foajén och det stökade till det rejält för personalen. En personal som inte heller ville ställa upp i dansk tv, vilket förvånar mig. Här hade ju hotellet en chans att göra bra pr. Ibland är vi svenskar så jäkla stelbenta.

Dessutom sänder dansk tv dagligen direkt från Malmö Arena. Lite komiskt var det att att tv-folket efter sändningen igår kväll låste in sig på Arenan och hade problem att ta sig ut.

Ulrik Wilbek har gått ut och försökt tona ner förväntningarna. Han säger att målet är att komma bland de sju första så att man får chansen att kvala till OS. Men han säger också att laget kan få vilken placering som helst bland de första tio. Lite pressad tror jag allt att han känner sig. Och med all rätta. Jag tror inte att Danmark tar medalj i år heller. Där till är försvars- och målvaktsspelet för osäkert.

Men idag vinner man väl med en 20-30 bollar mot Australien. 

 

Kommentarer
Postat av: Marcus

Innan handbollsfesten började igår hade TV4Sport en dokumentär om landslaget. Där avslutas det med att Staffan O som speakerröst nämner vilka lag vi skall möta i gruppspelet och säger då Slovenien. Ingen har noterat detta av alla de som klippt, redigerat och godkännt programmet. Puhh

2011-01-14 @ 10:09:04
Postat av: dnul i neröS

Du tror dig veta en hel del om Kim EdR, men alltför mycket är rena dravlet. Vem är du att uttala dig om hans psyke? Vad har du för belägg ang. att du tror att han kan lägga ner sin karriär? Alltför ofta är det helt påhittade uppgifter från din sida, och det är synd för det ställer tyvärr Kim (i det här fallet) i negativ dager. Håll dig till sånt du vet, ge fan i allt annat!

2011-01-14 @ 10:18:52
Postat av: Stürmerfoul

Bäste dnul i neröS. Tja, för det första vet jag vet mer än vad du tror. Kim har faktiskt t ex varit hemma hos mig. Har han hälsat på dig någon gång? Dessutom kan ingen objektiv person påstå att Kim alltid håller en jämn nivå. Kim själv brukar i intervjuer säga att han har problem att hitta rätt laddning eller anspänning inför matcherna. Dessutom skriver jag inte att jag vet, utan att jag tror. Mycket i alla bloggar handlar om spekulationer. Även den hyllade Axnér tog sig friheten ibland att spekulera och gissa. Skulle man bara hålla sig till oantastliga fakta skulle alla bloggar bli tråkiga. Då gick det t ex inte att gissa hur det ska gå i VM eftersom ingen vet det på förhand.

2011-01-14 @ 11:32:56
URL: http://sturmerfoul.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0