Finn fem fel

Jag var rädd för två överkörningar idag när det gäller Lugis båda seniorlag. Men jag hade fel i båda matcherna. Det blev två hedersamma men också lite småsura förluster.

Damernas andra halvlek var glädjande när man kommer tillbaka från ett underläge på fem bollar och skakar storfavoriten Lada på slutet. Det var verkligen en imponerande stark upphämtning. Uddamålsförlusten gör att Lugi fortfarande har chansen och jag hoppas att Lundaborna går man ur huse på söndag och stöttar Lugi. Med ett extra stort hemmastöd så kan det gå vägen. Och Per Johansson: Nathalie Hagman visade idag att hon håller mot internationellt motstånd.

Herrarna hade länge Guif på gaffeln. Det var rätt förvånande eftersom Lugis bäste spelare Anders Hallberg inte kunde spela. Ledning i halvlek för Lugi med tre bollar och en bit in i andra med fyra. Men efter Guifs time-out i andra halvlek så dominerade Guif och vände till vinst. Lugi blir bättre och bättre även om förlorat två jämna matcher på raken. Försvaret är riktigt bra och idag så var även anfallsspelet hyfsat. Men att Lugi spelade jämnt beror nog också på att Guif inte verkade vara riktigt på plats mental. Det var först på slutet som man tände till och då blev det genast svårt för Lugi att göra mål. Det tredje felet i det här inlägget var att Axnér och Zanotti inte tog en time-out i andra halvlek när anfallsspelet körde fast. Redan efter 45 minuter så började man ana hur det skulle sluta trots att Lugi fortfarande ledde då. Jag vill lyfta fram min nya favorit Jonathan Leijonberg. Vilken kämpe i försvaret och hur bra är han inte framåt. Här har vi en spelare som är säker i läget. Ett annat positivt inslag var Anton Rooths inhopp i Lugi. Han kommer att bli något stort, sanna mina ord. Nemanja Milosevic visade hjärta och har förstärkt Lugi bakåt. Men även om Kristian Meijer gjorde fyra mål idag, så är jag missnöjd. Han är alldeles för anonym för att ha varit proffs utomlands. Och jag gillar inte hans attityd på plan där han springer omkring och försöker psyka sin kantkollega i motståndarlaget. Det ser rätt patetiskt ut ibland.

Det fjärde felet är de usla domarna Krister Andersson och Per-Ola Björk. Det är ingen hemlighet att jag tycker mycket illa om deras sätt att döma. De är två små män både bokstavligt och bildligt som kombinerar inkompetens och nonchalans med en stor portion av arrogans. Det är rätt symboliskt att Krister Andersson springer omkring på plan och hånler under matcherna. Och naturligtvis så visade de ut en spelare för protest. Det verkar ju vara det som är målet när de dömer. Så de var säkert nöjda med dagen.

Till sist det femte felet. Idag hade Lugi ett dubbelarrangemang. Damerna hade ett internationellt storlag på besök och herrarna tog emot Sveriges idag kanske bästa lag. Men det var verkligen inte mycket till handbollsfest. 600 åskådare under dammatchen och 1100 under herrmatchen är ett underbetyg. Det är hög tid att Lugi sätter sig ner och försöker komma på nya grepp att locka publik. Nu är publiksiffrorna nere på samma nivå som i den gamla hallen. Det är ett riktigt tjänstefel. Men jag undrar om verkligen Lugi vill ta tag i problemet. Jag är rädd att man kör vidare i gamla hjulspår och att publiksiffrorna bara fortsätter att sjunka. Och det var väldigt avslaget under kvällen. Är det verkligen omöjligt att skapa stämning i Lund? Men jag måste säga att jag tycker att ungdomarna som underhåller före och under match är en trevlig upplevelse. Och det är verkligen modigt av dem att ställa upp inför en rätt ointresserad och svårflörtad publik. Det är en riktig bra förbättring av arrangemanget. Jag ska inte ta äran till mig men just att låta alla Lunds duktiga artistungdomar uppträda var något som jag föreslog för mer än ett år sedan i den här bloggen. 

   

Kommentarer
Postat av: Guifsupporter

Blev imponerad över hur era ungdomar spelade. Har Tingsvall varit skadad? Hade väntat mig mer utav honom. Var ju flera gånger bollen tog på fötter utan avblåsning.

2011-11-12 @ 11:22:29
Postat av: HKM SUPPORTER

Kan inte påstå att det är svårt att skaffa en engagerad publik, bara se när dom mötte HK Malmö, vi var kring 30 personer o överröstade resten, det beror på om man e framgångs supporter eller inte..

2011-11-14 @ 15:33:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0