Helgen som varit

Visst är det skönt att vi nu har ett damlandslag som är ett stabilt topplag. Förr hade man varit nervös för en bortamatch mot Tjeckien, men nu vet man att landslaget kommer att vinna. Vilken utveckling! I och med vinsten i lördags mot Tjeckien så har man i princip kvalat in till EM redan efter två matcher. Vilket försvars- och målvaktsspel laget har haft under veckans kvalmatcher. Vi har bara sett inledningen på lagets framgångar. EM-silvret var bara början. Det kommer mera, sanna mina ord.

Och apropå det kommer mera. För någon vecka sedan såg jag en intervju med Lars Jörgensen i AG Köpenhamn. Han sa då att laget siktade på att komma till Final Four. Då tyckte jag att det var en härlig attityd, som fler lag borde ha, och jag gillade verkligen målsättningen. Efter gårdagens vinst mot Montpellier så känns målet i högsta grad möjligt att nå. AG rivstartade och ledde med 6-1 redan efter sju minuter. Det blev 21-12 i halvtid. Sen i andra halvlek kom Montpellier närmare när AG spelarna började åka ut på löpande band. Men närmare än att ligga under med ett mål kom aldrig fransmännen. Bästa spelare i AG var kantspelarna Ekberg som gjorde nio mål och Sigurdsson som gjorde tio.

Jag tycker det är fascinerande att följa AG som följer den uppgjorda planen. Man blir bättre och bättre och man får mer och mer publik. Och det som AG lyckats med skulle säkert någon klubb också kunna lyckas med i Sverige. Det är jag övertygad om. Men vi har en bit att vandra. Det kräver först och främst att det dyker upp en engagerad och driftig person med en del slantar i bagaget. Och för det andra en attitydförändring både i en klubb och i handboll-Sverige. AG har förstått vikten av att göra arrangemangen till en fest. Och då ingår bl a att spela hög musik när det egna laget går till anfall. Det finns det väl vissa i Sverige som skulle tycka vara osportsligt. Men det leder till ett bra tryck i hallen och är det bra tryck så upplevs det som en handbollsfest. Och då kommer publiken tillbaka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0