Real Lugi

Jag passade på att se Lugis damer premiärvinna mot Örebro ikväll. Jag måste säga att jag var riktigt nyfiken på det nya Lugi. Och jag blev imponerad! Lugi har lyckats komplettera laget med kanonspelare på de platser man tidigare varit lite sämre. Vilka förstärkningar Therese Wallter, Nathalie Hagman och tvillingarna Larsson blir för laget. Det är naturligtvis alldeles för tidigt att kora Lugi till Sveriges bästa lag, men jag ser verkligen fram emot mötena med Sävehof. För vilket tungt lag Lugi har blivit. Allt handlar dessutom inte bara om nyförvärven. Lugi har en fantastiskt bred trupp och det är nog så viktigt under säsongen.

Så nu har Lugi spelarna för att kunna ta guld. Nu gäller det bara att få ihop ett lag och det är här jag är tveksam till tränaren Dragan Brljevic. Han är väl inte världens bästa lagbyggare precis. Idag så fick alla chansen att spela men inte blev Elin Lundin så mycket gladare för det. Hon fick chansen och var väl lite nervös. Gjorde en miss och så fick hon inte spela mer. Allt tog väl en ca 20 sekunder. Undrar hur Elin känner sig nästa gång hon får göra ett inhopp, om hon nu får fler chanser. Förra årets slutspel visade också att han har vissa taktiska brister, så nästa steg för Lugi borde kanske vara att byta tränare.

Bäst i Lugi ikväll var Nathalie Hagman. Förra året vann hon skytteligan i ett sämre lag än vad Lugi är. Hon kommer säkert fortsätta att ösa in mål på det här viset och kan mycket väl sätta ett nytt skytteligerekord i år.

Men Örebro var en pigg nykomling. Det säger en del om svensk damhandboll när en nykomling som dessutom tappat tvillingarna Larsson till Lugi ändå kan spela en så pass bra och sevärd handboll. Om man lyckas behålla spelet, spelglädjen och tron på sig själva så kan man nog klara av kontraktet.

Matchen idag lockade inte fler än en bit över 600 personer. Det var sämre än förväntat med tanke på att Lugi delat ut fribiljetter. Men vädret skrämde säkert bort en och annan. Undrar nu om H43: s herrar kan slå publiksiffran i morgon.

Och nu lite sedvanligt gnäll.

Jag var också nyfiken på om det hade skett några förbättringar i arrangemanget sen förra året, men icke. Kan inte hjälpa det men det stör mig att flera toaletter var stängda och att bara en kiosk var öppen. Men det som retar mig allra mest är de förbannade parkeringsautomaterna som Lunds kommun har runt arenan. Sämre maskiner får man leta efter och jag skulle vilja möta den ansvarige tjänstemannen och prata med honom mellan fyra ögon. För långsammare automater får man leta efter. Och detta när de fungerar. Ofta fungerar de inte ens. Och det är verkligen inte så lockande för publiken att springa omkring i regn och leta efter en maskin som fungerar.

Och jag hade hoppats att Lugi slutat med tramset att låta publiken messa in matchens lirare. Fattar inte varför man envisas med att behålla idiotin. Förklara för mig varför jag ska betala för att få chansen att påverka valet av matchens lirare. Jag kan inte bry mig mindre.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0