Chock

Jag är fortfarande nästan i chocktillstånd. Vann Lugi med 36-18 mot Ystad igår? Hur var det möjligt? Vad hände? Jag var på plats men jag fattar inte riktigt. Vilken utskåpning! Det gör söndagsmatchen mot Malmö än mer obegriplig. Vad sysslade man med i Baltiska Hallen? Hur kan det svänga så från en match till en annan? Det har ju bara gått tre dagar. Obegripligt var ordet! Det verkade som om jag inte var den ende igår som inte trodde mina ögon. Publiken såg mest ut att le lite lagom förvirrat. Vi var nog många som trodde att det här var för bra för att vara sant. Vi Lugifans är inte vana att vara glada när vi går hem.
 
Det är nog dags att slå fast att Lugi är bra i år. Laget känns mycket mer stabilt och försvarsspelet är i toppklass. Samtidigt som anfallsspelet känns säkrare än på många år. En topp fyra placering känns mer och mer säker. Och nu har man även förstärkt med en norsk supertalang. Johannes Hippe debuterade med den äran i går. Tolv mål i en debut imponerar. Killen är otroligt explosiv. Han blir jobbig att möta för motståndarlagens försvar. Nu tror jag väl att hans insats igår underlättades av att han inte var inläst av motståndarna, Ystads totala haveri och en egen adrenalin-kick. Det kan mycket väl bli en reaktion vad det lider. Men helt klart så tillför han en ny dimension till Lugis spel. Han kommer att vara värd alla slantarna. Frågan är väl bara hur länge han kan vara kvar i Lugi. Han borde vara intressant för andra klubbar i utlandet.
 
Staffan Olsson var på plats i Arenan igår. Undrar vilka han ville titta på? Albin Tingsvall kanske nu när det har blivit tunt på höger nio i landslaget. Antagligen även Jim Gottfridsson som fick pris som bäst i Ystad. Men jag tyckte att Jim blev utklassad av Lugis Anders Hallberg. Det tyckte nog Jim också som passade på att ge Hallberg en ful smäll i slutet av matchen. 
 
Vad ska man säga om Ystad. Ja, de var en besvikelse igår. Laget kändes inte alls engagerat och spelade fullständigt huvudlöst under stora perioder. Visserligen saknades Palle Hansen men det får ändå inte bli ett sådant här ras. Ystad har en hel del att jobba med. Som det känns nu så kommer det garanterat inte att bli ett SM-guld.
 
Det finns ett uttryck som går något i stil med att "jag inte är dum jag har bara otur när jag tänker". Vad ska man säga om domarparet Åström och Widell som verkligen har otur när de dömer. Det blir konstigt i match efter match. De har så svårt att hitta en linje rakt igenom matchen, så svårt att döma likadant i liknande situationer. Det slutar alltid i att båda lagen blir irriterade. Och faktiskt med att de blir lätt hånade på av både spelare och publik. Det kan verkligen inte vara roligt att ha det så här match efter match.  
 
Fortfarande har man inte lyckats byta lampa till den ena av storbildsprojektorerna i Arenan. Hur svårt kan det vara? Eller är det för dyrt? Nu har dessutom batterierna lagt av i den enda klockan i Arenan. Undrar hur lång tid det tar innan dessa byts så att klockan kan fungera igen? Små detaljer men som visar att Arenan kunde drivas mer professionellt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0