Tiden går fort

När SM-finalerna har spelats i maj så brukar jag tycka att det är en oändligt lång tid till seriespelet startar igen men vips så är det dags igen. Och jag känner riktigt hur det spritter i kroppen. Härligt! Herrarna hade elitserieupptakt för någon dag sedan. Att Sävehof skulle tippas som guldvinnare var ju inget skrälltips precis. Det lär bli dubbla guld dessutom. För vem kan hota Sävehofs damer? Imponerande vilken tyngd Sävehof har skaffat sig i handbolls-Sverige. Här finns mycket att lära för andra klubbar.
 
Tränar tipset gick som bekant så här:
1 IK Sävehof
2 Ystads IF
3 Eskilstuna Guif
4 IFK Kristianstad
5 Lugi HF
6 HK Malmö
7 Redbergslids IK
8 Alingsås HK
9 IFK Skövde & Drott
11 HK Aranäs
12 Hammarby
13 VästeråsIrsta
14 Skånela
 
Jag tror däremot att det går så här:
1 IK Sävehof
2 IFK Kristianstad 
3 Ystads IF
4 Eskilstuna Guif
5 IFK Skövde
6 HK Malmö
7 Drott
8 Alingsås HK
9 Lugi HF
10 Redbergslids IK
11 HK Aranäs
12 VästeråsIrsta
13 Hammarby
14 Skånela
 
Jag tror alltså mer på Skövde och mindre på Lugi. Har svårt att tänka mig att Lugi blir topp sex.
 
Intressant premiäromgång för herrarna med många derbyn. Kul också att det nästan är en komplett omgång på onsdag kväll.
 
On 12/9 19:00 Skånela IF - Hammarby IF HF Fyrishov A
19:00 Alingsås HK - IK Sävehof Nolhagahallen
19:00 Eskilstuna Guif - VästeråsIrsta HF Eskilstuna SH
19:00 HK Drott Halmstad - Lugi HF Halmstad Arena
19:00 Ystads IF HF - IFK Kristianstad Österporthallen
19:16 Redbergslids IK - HK Aranäs Lisebergshallen
 
Jag tror att Skånela, Sävehof, Guif, Drott, Kristianstad och RIK vinner.
 
Jag efterlyste en mer tydlig Peter Gentzel på sistone. Nu har jag i alla fall sett ett uttalande från honom i media. Han vill tydligen lägga kommande handbollsfinaler i Stockholm. Det känns ju så där. Jag hoppas i alla fall inte att han tänker lägga finalerna där permanent. Fördeln är väl att det blir lite mer uppmärksamhet i media. Vem vet, man kanske till och med kan få några sekunder i SVT, om nu inte svenskarna samtidigt spelar otroligt bra i NHL. Men annars utmärker sig inte Stockholm som en handbollsstad precis. Jag tycker finalerna ska ligga i handbollens verkliga maktcentrum, dvs i söder eller väst.
 
Vem ersätter Per Johansson i damlandslaget? Det har ju varit en del diskussioner i ämnet. Ska Rustan Lundbäck eller Magnus Frisk ta över? Eller kanske Thomas Sivertsson? Jag lägger min röst på Magnus Frisk som alltid levererar i Skövde.
 
Ulrik Wilbek verkar få Henrik Kronborg som assisterande. Jag minns Henrik som en kanonvärvning i H43 och en mindre lyckad sådan i Lugi för något år sedan. Men han har på kort tid gjort ett bra jobb som tränare i Danmark.
 
Imponerande med runt 3000 åskådare när Kristianstad spelade mot en slovenskt lag i EHF-cupen. Det hade inget annat svenskt lag mäktat med. Helt klart har Kristianstad Sveriges bästa handbollspublik. 
 
Och omvänt så tycker jag att det ska bli intressant att se hur mycket publik Lugi tappar i år. Kurvan lär fortsätta nedåt. Nu har ju herrarna inte ens ett derby mot H43 att luta sig mot.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0