Stup i kvarten

Nu är vi ju äntligen inne i en period med tv-sänd handboll mest varje dag. Härligt tycker jag som inte kan få nog av denna ädla sport. Den närmsta tiden kan vi följa herrlandslaget ikväll mot Tjeckien och i morgon mot Österrike. Det blir två VM-matcher på lördag, söndag och tisdag, samt en match på torsdag. Har man sen som jag tillgång till danska tv2 så kan man komplettera med danska landslagets matcher på lördag och onsdag. Jag är ett enda stort leende och som annars brukar vara sur och tvär i denna blogg.
 
Eftersom jag nu är på gott humör så känner jag att jag borde ge Stenbäcken en viss upprättelse. I de senaste landskamperna så tycker jag att han visat att han är på gång. Det ser ut som om han gått ner i vikt och det verkar ha gjort honom rörligare. Dessutom tycker jag att han vågar mer på plan än vad han gjort på ett tag. Men det är ju oroväckande att han inte får så mycket speltid i Melsungen.
 
Det var ju trevligt med vinsten mot Island men det kändes som om Island hade en växel till att lägga in. Tyckte att Anton Månsson inte gjorde bort sig under den kvart han fick spela. Han har vuxit i Tyskland. Det var också anmärkningsvärt vilken skillnad det blev när Niclas Ekberg kom in för Zachrisson. Det känns som om Zachrissons stannat i utvecklingen. Tyckte också att Appelgren borde fått mer speltid. Framförallt när Palicka inte gjorde en av sina bättre matcher. I det stora hela tyckte jag ändå att det var ett fall framåt jämfört med de senaste landskamperna.
 
Och så mitt sedvanliga gnäll på Lunds arena. Helsingborgs var en trevlig bekantskap. Återigen en ny skånsk arena som är som en arena ska vara. Hur i hela friden kunde vi lundabor få en sån halvmessyr till arena som vi fick? Arenaprojektets ledning åkte ju runt i Europa och tittade på hallar för att få idéer. Nu börjar jag misstänka att det var betydligt fler ölhallar än handbollshallar som gruppen besökte. I en modern arena ska man sitta bra och kunna se bra. Den ska vara en "gryta" som skapar närhet och tryck. Publikljudet ska verkligen kännas på plan. Den ska naturligtvis ha storbildsskärmar, bra högtalarljud och ha en restaurang där man kan se matchen utan att behöva sitta bakom ett glas. Den ska  ha bra kiosker och inte minst snygga och funktionella toaletter. Den ska ligga rätt i staden och kunna ta rätt antal åskådare. Inget av dessa kriterier lyckas Lunds arena uppnå. Egentligen är det helt otroligt. Snacka om att kasta pengarna i sjön! Jag kan bara gratulera Malmö, Helsingborg och Kristianstad! Bra jobbat!
 
Hur går det nu i VM? Jag tror på Danmark, Kroatien, Spanien (eller Frankrike) och Polen i semifinal. Det känns som att slå in öppna dörrar, men det blir nog ingen uppstickare i år heller. Och vinnare blir Danmark. Men det är svårare att tippa i år eftersom VM spelas på ett annat sätt än förra gången. Borta är gruppspelet i mellanrundan. Istället är det återigen knall och fall med åttondels-, kvarts- och semifinaler före VM-finalen. Det gör det hela lite mer ovisst. Skulle ett av favoritlagen inleda med några mindre lyckade matcher så möter man kanske ett annat topplag redan i åttondelen. Lite smånyfiken är jag på om Brasilien och Argentina fortsätter att närma sig de europeiska länderna. Handbollen behöver trots allt breddas för att bli ännu mer intressant för allmänheten.
 
Till sist. När ska de internationella förbunden förstå att VM och EM ska spelas var fjärde år istället för vartannat? Redan nu har turneringarna tappat i kvalitet eftersom spelare tackar nej eller är för slitna. Det är bara att jämföra med OS som håller en mycket högre kvalitet. Intresset för VM och EM sjunker också när det är inflation i mästerskap. Förstår inte varför man inte fattar ett sådant beslut. Det skulle inte innebära någon dramatisk förändring om nu mästerskapen skulle spelas var fjärde år. Om man fördelar ut mästerskapen så skulle det innebära ett helt ledigt år på en fyraårsperiod, övriga år så skulle det spelas ett mästerskap. Vad är problemet?

Kommentarer
Postat av: Oliver

Hej! Jag undrar hur du bedömmer Brasiliens chans att vinna mot Tyskland?

Jag funderar nämligen på att lägga en väldigt stor slant. Skulle vara intessant och höra dina tankar om den matchen. Gärna så utförligt som möjligt. Tack på förhand :)

2013-01-10 @ 15:32:56
Postat av: Oliver

Givetvis på att Tyskland ska vinna matchen.

2013-01-10 @ 15:34:07
Postat av: Freddezoor

Storbildsskärmar finns, bra högtalar ljud tycker jag även trots att jag varit i både Malmö Arena och Scandinavium även arenan i Kristianstad. Kioskerna är det inget fel på med bra utbud och riktigt gott käk med enligt en som äter där dem dagarna då det blir sent och finns väl ändå inte många som ser in från Malmö Arena när de ser på Hockey eller något liknande. Toaletterna är det inget fel på förutom att de är för många. Trycket är det fel på för att lundabor över huvudtaget är dåliga på att ge stöd till föreningarna. Spelar ingen roll om det är basket, handboll, volleyboll eller fotboll i Lund få som kommer ditt gör överhuvudtaget någonting annat än att glo. Den ligger rätt inne i staden om man får vara helt ärlig och Malmö Arena ligger inte centralt den heller. I damligan ligger Lugi etta när detkommer till support och hos herrarna ligger dem bra till. Problemet är evanegemang. Kristianstad är överhuvudtaget den enda klubben i hela handbollssverige som ens har kraven inne. Men under andra evanegemang är det tryck. Vet inte om du går på varenda match men jag är i alla fall på alla Lugis hemmamatcher och har även varit på en del bortamatcher inom Skåne.

2013-01-14 @ 08:58:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0