Glad

Idag är jag glad och det var jag även igår kväll. Som Lugifan så var gårdagens match mot Hammarby en perfekt avslutning på säsongens seriespel. Det var mycket som gjorde mig glad.
 
Jag skrev igår att Lugis anfallsspel hade en del att förbättra men igår så flöt allting på. Fast i ärlighetens namn så bjöd inte Hammarby på något större motstånd. Man spelade ett defensivt försvarsspel hela matchen istället för att vara offensiva som man brukar. Antagligen ville man invagga i säkerhet inför slutspelet.
 
Det var också roligt att se Johan Fohlin få chansen att spela en hel match och han tog verkligen chansen och öste in mål. Johan fick också fullt välförtjänt priset som bästa hemmaspelare.
 
Men det som gladde mig mest var presentationen av pojklagen i halvtid.  Det var premiär för den nya Lugilåten, det var fanor, det var pojkar i alla åldrar. Det var mäktigt! Och jag kände mig faktiskt riktigt stolt. Det är så man bygger klubbanda. Det är på det här viset man skapar stolthet och lojalitet hos spelarna. Inte genom att skriva ner ledorden i ett styrdokument eller beordra spelare att vara stolta. Som jag skrev tidigare: lojalitet och stolthet förtjänar man. Det kan man aldrig ge order om. Jag hoppas också att kommunens representanter som var på plats tog till sig vad de såg, så att de inser hur viktig ungdomsidrotten är. Vågar man hoppas att man lättar lite på börsen? Eller var man bara där för att fiska röster?
 
Nu väntar slutspelet. Lugis val av Hammarby kändes helt logiskt. Sävehofs och Kristianstads val förvånade mer men inget av lagen ville väl ha ett derby i kvartsfinalen. Den mest öppna kvartsfinalen är väl Drott och Ystad.
 
Jag brukar ju ha fel, men jag gissar att Lugi, Sävehof, Kristianstad och Ystad går till semifinal. Och då blir det väl så att Kristianstad och Sävehof inte möts i en final.
 
Men det finns en sak som grumlar glädjen och det är nedflyttningen av Aranäs. Jag lider med laget. De har verkligen kämpat sig tillbaka, för att sedan få den här kallduschen. Och jag delar Frändesjös misstankar om att liganämnden aldrig hade behandlat Hammarby eller RIK på samma sätt. Aranäs är kanske en för liten klubb. Men kanske kommer det något positivt från beslutet. Vågar man tro nu när isen är spräckt att nämnden kommer att vara lika tuff mot andra lag?
 
 
 
 
 
   
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0