Gårdagens handboll

Först några ord om Sävehofs damlag. Sävehof och Lugi har mycket som är likt förutom att Sävehof är lite bättre på det mesta. Sävehof har bl a nått större framgångar med dam- och herrlagen och en handbollsturnering som är större. Det svider ju lite i ett Lugifan. Men jag måste ändå säga att jag är glad över att svensk handboll äntligen har ett damlag som håller hög internationell klass. Det är kul att man lyckats behålla tillräckligt många talanger, tillräckligt länge att det börjar betala av sig. Det ger en signal till andra klubbar att det går att nå internationella framgångar för svenska klubbar. Ett kryss mot Krim till helgen hade varit verkligen välförtjänt. Men nog kommer Linn Blohm att saknas. Jäkla osis att hon blev skadad mot Leipzig.
 
I går vann man trots allt relativt enkelt mot Eslöv trots att man inte matchade sina bästa särskilt hårt. Man står utan tvekan i särklass i elitserien.
 
Eslöv tyckte jag annars ändå gjorde en godkänd insats. Man blir nog bara bättre och bättre. Har svårt att tänka mig att Eslöv skulle kunna missa ett slutspel.
 
Såg också Sävehofs herrar lyckas få en poäng mot Skövde. Inte fasen blir det ett guld till något av lagen i år. Skövde känns inte harmoniskt. Bröderna Källman verkar inte trivas och jag noterade att Jonas knuffade bort sin bror Filip i början av matchen. Och något stämmer inte med kollektivet när man gång på gång tappar sina ledningar i slutet av matcherna. Sävehof är mer sammansvetsade men är inte tillräckligt bra i år för att nå guld. Man saknar en del spetskompetens.
 
Kul förresten att Felix Kasch får speltid i Drott. Förstår inte riktigt att Lugi inte vill ge honom chansen. Så imponerande har inte Ernstsson och Hippe varit. Men det känns ju som en bra lösning. Kasch är en otrolig talang med kanske det hårdaste skottet i Sverige. Hoppas han nu kommer att fortsätta utvecklas.
 
Till sist. Jag går ofta runt med en dumstrut på huvudet. Men idag tänker jag dela ut två strutar.
 
Den första går till Rickard Canbro som godkände ett kantmål från Sävehofs Ottosson där han stod i målområdet innan han sköt. Det var så tydligt att det inte går att förstå hur han kunde fatta ett så felaktigt beslut. Jag tycker att han börjat fatta rätt många tveksamma domslut. Tidigare tyckte jag att han var rätt bra men det berodde antagligen på att hans tidigare partner var ännu sämre.
 
Den andra går till Magnus Grahn. Han har av någon märklig anledning tagit ut Lugis Kristian Meijer i veckans lag. Bara att ta ut honom i laget är svårt att begripa men när han gör det med motiveringen att Kristian är säker i läget så blir det direkt löjligt. Man kan säga mycket om Kristian Meijer men säker i läget är han inte.
 
Börjar inte Veckans lag kännas lite väl konstruerat? Uttagningarna känns ofta inte särskilt genomtänkta. Fast i en serie som verkligen haltar är det ju svårt att få ihop ett lag utan att hitta på krystade motiveringar. Men det är tråkigt att det innebär att värdet av Veckans lag devalveras.
 

Kommentarer
Postat av: Ebbe

Jag såg dig inte i matchen mot Redbergslid? Missade du den?

2013-11-08 @ 09:32:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0