Slutspelshelg

Så är äntligen slutspelen igång både för damerna och herrarna. Det var upplagt för fest. Och så går jag laddad till tusen ner till arenan för att se Lugis herrar möta Sävehof för att till min stora besvikelse upptäcka att det var dött och tråkigt. Var var åskådarna? 1300 på läktarna är riktigt dåligt (även om Lugi som vana troget inte ansträngt sig något extra för att locka dit lundaborna). Var fanns livemusiken? Var fanns klacken? Jag fattar ingenting. Det är bara att jämföra med Kristianstads 5000 på plats, Lasse Stefanz som uppvärmare, flygande zeppelin, maskotar och cheerleaders så förstår man att det är skillnad på proffs och amatörer när det gäller arrangemang. Jag blir jäkligt irriterad på att Lugi fortsätter att vara så usla på att marknadsföra sina matcher och skapa bra arrangemang. Hur svårt kan det vara? Bara en sån detalj att ingen verkar korrekturläsa programbladen. Det fanns fel i bladen till herrarnas match i fredags och till damernas idag. Finns det verkligen ingen som kan granska dessa före tryck? Och hur lyckas man bara sälja 93 stycken 20/20 lotter i en slutspelsmatch? Ärligt talat vad sysslar man med i Lugi? Nu är det banne mig hög tid att ta till sig personer med driv och kompetens i arrangemangsfrågor. Och det är dags att sluta kalla Lund för en handbollsstad.
 
Det vore själve fan om det inte kan bli åtminstone minst 2000 i nästa hemmamatchen. Allt annat vore ett underbetyg för Lugi och för lundaborna.
 
Nu lyckades i alla fall Lugis herrar vinna första matchen efter en lysande första halvlek Men det kunde lika gärna ha blivit vinst för Sävehof för efter Anders Hallbergs skada så havererade Lugis spel. Segerreceptet var en smart coachning som satte Milosevic som vänsternia i slutet. Men det känns som om matcherna mot Sävehof kommer att bli lika tuffa som de flesta förutspått.
 
Lugis damer seglade däremot enkelt till semifinal. Även om jag kan tycka att det är pinsamt att det är så stor skillnad mellan de fyra bästa lagen och lagen 5-8. Lika enkelt gick Skuru till semifinal och det lär ju också Sävehof göra.
 
Pinsamt är också domarinsatserna. Det finns alltför många situationer där domarna fattar i ögonfallande helt tokiga beslut. Jag tänker på situationer där försvarsspelarna står långt innanför sexmeterslinjen eller drar i tröjorna så att de ser ut som segel på en båt utan att det blir en straff eller utvisning. Men framförallt retar jag upp mig på att domarna är inkonsekventa. Kristianstad hade helt klart domarna med sig mot Hammarby. Men jag är inte förvånad. Jag minns samma domarpar i förra årets semifinalspel mellan Lugi och Drott där de dömde till Drotts fördel. Men Kristianstad hade visserligen vunnit ändå, men fega domare stör mig. Guif vann också väntat även om det blev jämnare än vad jag hade trott.
 
Största överraskningen i helgen är Malmös seger mot Alingsås. Vad höll Alingsås på med i början av första halvlek? Magnus Grahn uttalade sig i lördags om att Alingsås skulle vinna i tre raka. Det visade sig feltippat redan dagen efter. Men visst är Alingsås fortfarande favoriter.
 
Flera har uttalat att Skövde hade chans att vinna en match mot H65. Och det var ju helt rätt gissat. Idag så tog man en seger i sista minuten. Men jag tror att H65 ändå blir fjärde lag till semifinal.
 
Ur ett Lundaperspektiv så noterade jag också att H43 vann första kvalmatchen. Självklart kommer man att säkra kontraktet. Det finns inte på kartan att de blå spelar bort sin elitserieplats.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0