Äntligen

Så börjar äntligen handbollssäsongen igen! Det är lika kul varje gång. I morgon startar herrarna och om en vecka damerna.
 
Som ni märkt har bloggen legat i träda en lång tid. Först var jag så otroligt besviken på SM-finalen att jag inte ville tänka på handboll och sen har jag gått och velat hit och dit. Ska jag sluta blogga eller ej? Men jag fortsätter väl lite så där halvhjärtat som jag gjort de senaste åren. Om det är ok för er.
 
Hade ju utlovat ett längre inlägg om Lugi. Men det blev ju inget av det. Men här kommer istället några tankar.
 
Låt mig först slå fast att Lugi är mitt lag. Det finns säkert de i Lugi som inte tror det. Jag önskar bara det bästa åt klubben men blir otroligt frustrerad när Lugi inte motsvarar mina förhoppningar och drömmar. Det har varit en drivkraft för mig att påtala sånt jag tycker borde förbättras så att man t ex kan nå ytterligare ett SM-guld. Men jag förstår också att ingen i Lugi velat lyssna så då är det ju lika bra att lägga ner tjatet. Så efter detta inlägg så blir det mindre gnäll.
 
En sak som slår mig är att Lugi inte verkar sätta upp några mål som man sedan jobbar mot. Lugi vacklar istället hit och dit som det verkar planlöst. Det känns slumpmässigt vad man betämmer sig för att genomföra. I fem års tid har jag efterlyst ett bättre arbete med att locka publik. Man hade ett gyllene läge med den nya hallen som man tyvärr försummade. Enligt uppgift har man först nu i sommar satt sig ner och försökt analysera situationen och försökt komma på nya sätt att marknadsföra klubben och öka publikantalet. Varför tog det så lång tid innan man kom till skott? Hoppas i alla fall att man hade läst SM-final tidningen innan man satte sig ned. Kristianstad berättade då sitt framgångsrecept. Här fanns en hel del att planka rakt av. Hoppas man lyckas. För ekonomin behöver bli bätte. Och det behöver bli roligare på läktarna.
 
Lika vilsna verkar man vara när det gäller värvningar. Det är inte så att Lugi värvar på de positioner man behöver förstärka, utan man verkar värva de spelare som man kan få tag på. Några exempel. Varför värvade man Marcus Cleverly när man redan hade de två bästa målvakterna i elitserien för två säsonger sen? Varför värvade man Magnus Jernemyr när det var en skytt man behövde förra säsongen? Varför värvade man bara Zoran Roganovic i år när man framförallt behövde en ny mitt nia? Jag förstår ingenting. Och varför denna förkärlek att värva spelare på nedgång? Magnus Jernemyr, Joakim Ernstsson och Zoran Roganovic är inte lika bra som de varit.
 
Och valet av tränare är lika märkligt. Det är svårt att hitta en röd tråd. Tränare har kommit och gått i rask takt med helt olika tränarfilosofier. När man äntligen verkade vara på rätt väg med Axnér och Zanotti så går man tillbaka till ruta ett med valet av Basti Rasmussen. Jag tror inte att han blir långvarig.
 
Om Lugi hoppas på en ny SM-final i år så kan man sluta hoppas. Det blir inget guld i år heller. Att Anders Hallberg inte är kvar kommer att märkas. Vad värre är, det lär dröja tills chansen kommer igen. I år får Lugi vara glada om de går till slutspel. Men jag kommer att sitta på läktaren och stötta laget i både med- och motgång. Jag skulle bli otroligt glad om jag hade helt fel om Lugi i år.
 
Vilka blir då topp-fyra i herrarnas elitserie? Det blir Kristianstad, Alingsås, Guif och Sävehof. Med Malmö som outsider. Guldet bör gå till Kristianstad, men det verkar ju ha gått troll i laget. Man kan mycket väl snubbla på mållinjen i år också.
 
Tror inte så mycket på Lugis damer heller. Men de kommer högre upp i serien än herrarna. Även om jag tycker att man ska ha kontinuitet på tränarsidan så tycker jag det är dags att byta ut Brljevic. Så jäkla bra har han inte lyckats trots att han haft en drös stjärnspelare att välja på.
 
Vilka blir då topp-fyra i damerna elitserie? Det blir Sävehof, H65 Höör, Lugi och Skövde. Med Skuru som outsider. Guldet går till Sävehof i år igen, trots att man tappat spelare. Men jag tror att det blir H65 som blir andra finallaget.
 
Att TV4-Gruppen kommer att sända samtliga matcher från elitserien i handboll på TV4 Play, ca 70 herrmatcher samt ca 10 matcher från damernas elitserie i TV4 Sport och TV12 är positivt. Äntligen en heltäckande bevakning. Men varför inte samma bevakning av damernas serie?
 
Nu kör vi!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0