Slut i rutan

Så tog VM-äventyret som väntat slut mot Polen. Lite tråkigt är det att Sverige gör sin sämsta match idag men Sverige är egentligen inte bättre än så här. Det var ett trött och håglöst lag idag. Det var egentligen mer förvånande hur pass bra man spelade mot Island och Frankrike. Laget är alldeles för tunt på nio meter och det visste vi ju redan från början. Kim Ekdahl du Rietz, Kim Andersson och Johan Jakobsson saknades idag. Men var det rätt spelare på nio meter i truppen? Fanns det inga alternativ? Undrar om det kanske inte är läge att prova några nya spelare i landslaget? Varför inte Josef Pujol eller Lukas Nilsson? Men i ärlighetens namn så tycker jag att Viktor Östlund och Marcus Olsson ändå har gjort en bra insats utifrån sina förutsättningar. Viktor Östlund har alla förutsättningar för att slå igenom internationellt. Tänker inte skriva något om övriga spelares prestationer men jag blev glad över att Jonas Källman och Kim Andersson var överraskande bra i gruppspelet. Båda har närmat sig formen från gamla dar. Verkligen tråkigt att Kims axel inte höll en hel turnering.
 
Hur länge ska förresten Staffan och Ola få fortsatt förtroende? Börjar kännas som om vi väntar på ett lyft för landslaget som kanske inte kommer. Och coachade man inte konstigt både mot Frankrike och idag? Varför inte spela med Petersen och Källman samtidigt på plan?
 
Har förresten inte domarnivån varit väldigt konstig i VM? Det är inte många matcher som domarna varit bra. Jag tänker inte bara på att domare från blåbärsnationer har fått lov att döma utan det verkar också som om det varit en alldeles för hård domarlinje i år. Spelare har åkt ut för småttigheter och det har ibland verkat som om spelarna varit helt vilsna och inte vetat hur de ska försvara sig. Det har varit alldeles för mycket lotteri i domsluten.
 
Så nära det var för Brasilien att slå ut Kroatien igår! Kul att notera att det inte bara är svenska lag som kan få gummiarm när man möter lag som spelar annorlunda än vad man är van vid. Vi brukar hävda att Europa står i särklass men fem av sexton lag i åttondelarna är ändå utomeuropeiska, en på tre alltså. Så handbollen lever trots allt utanför Europa.
 
Men i kvartfinalerna så känns det ändå som det är först då som VM börjar. Och även om Sverige inte längre är kvar så ser jag fram emot några häftiga matcher.
 
Sitter förresten och ser Danmark mot Island nu. Kan bara konstatera att Sverige ligger långt efter Danmark. Danmark är komplett. Här finns skytte, finlir, kantspel och en målvakt i högsta klass. Sverige känns så otroligt ihåligt. Även om det svider så är det bara att acceptera att Sverige inte har i några kvartsfinaler att göra.
 
Och Kim Andersson slutade i landslaget idag. Det gör det ju inte precis enklare för Sverige att ta sig tillbaka till världstoppen.
 
Och i skuggan av VM så kan jag läsa att Lugi förlängt med Dragan Brljevic med motiveringen att han är så bra på att utveckla unga spelare. Så har Lugi återigen fattat ett felaktigt beslut, ännu ett beslut i en besvärande lång kedja av tveksamheter. Så cirkusen kommer alltså att fortsätta två år till med spelarflykt och uteblivna framgångar. Det är ju otroligt så lite han fått ut av ett lag som hela tiden fyllts på med den ena talangen efter den andra, samtidigt som spelare som inte längre platsar i Lugi visar sig hålla hög elitserieklass när de bytt till andra klubbar. Jag fattar som vanligt ingenting. Och tanken har slagit mig. Varför ska jag stötta Lugi med tusentals kronor varje år och ta mig till matcherna för att heja när Lugis ledning inte verkar vara intresserade av några framgångar? Som det känns nu så tror jag att jag pausar mitt Lugiengagemang tills Lugi förhoppningsvis någon gång i framtiden kommer in på rätt spår igen. Droppen är nog nådd. Och jag tror faktiskt inte att jag är den ende som resonerar så här. Lugi kan mycket väl få räkna med sjunkande sponsorintäkter och vikande publiksiffror. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0