VM

Så smygstartade VM igår. Inför mer än 11000 åskådare så vann hemmanationen mot Brasilien. Men det var väl inte så överraskande egentligen.
 
Svenskarnas sista träningsmatch visade rätt tydligt var Danmark och Sverige står. Danmark är så mycket bättre än Sverige. Och när kommer det att vända? Med tanke på intresset i Danmark och på hur proffsigt man jobbar på andra sidan sundet så tror jag det kommer att dröja, om det ens kommer att ske igen att Sverige kommer tillbaka i toppen..
 
Sverige kommer alltså tyvärr inte gå så långt den här gången i VM. Uppställningen på nio meter är rätt tunn och anfallspelet haltar. Då hjälper det inte att målvakts- och försvarsspelet är bra. Kim Ekdahl du Rietz och Johan Jacobsson saknas. Markus Olsson må vara hur bra som helst i elitserien men han håller inte internationellt. Han är lite för liten och skjuter alldeles för ärligt. Jag tycker att det var fel att ta med honom i truppen. Däremot så tror jag att Viktor Östlund kommer att få ett genombrott, om han bara vågar ta för sig vill säga. Han fegar lite för mycket fortfarande men kanske kommer det att lossna. Anton Halén tror jag också kommer att överraska precis som Zachrisson gjorde förra året. Han har blivit stabil i Tyskland under Magnus Anderssons ledning.
 
Jag är rädd att det kan bli torsk både mot Island och Tjeckien. Och definitivt mot Frankrike. Sverige går vidare till mellanrundan men väl där blir det stopp.
 
Vem vinner? Ja, det står väl som vanligt mellan Spanien, Kroatien, Frankrike och Danmark. Men det känns ju helt öppet mellan dessa lag. Danmark tror jag faktiskt har blivit lite sämre. Tror det marks att Wilbek inte styr laget. Och Frankrike borde vara på nedgång. Och Spanien spelar ju en otroligt tråkig handboll. Och Kroatien vet jag inte var vi har. Jag gissar på Kroatien mot Danmark i final och att titeln går till Kroatien.
 
Men oavsett vad så är det ju en handbollsfest. Jag njuter över tanken att få se en drös bra matcher under de närmaste två veckorna. Härligt!
 
En tanke. Är det kanske inte dags att byta tränare för landslaget? Känns som om det är dags att få in lite nya idéer. Framförallt verkar det som om Staffan inte får rätt på anfallsspelet. Varför inte in med en dansk tränare även här? Eller Magnus Andersson? Eller Guifs Kristján Andrésson eller någon annan isländsk tränare? Tror svensk handboll skulle må gott av lite inspiration utifrån.
 
 

Kommentarer
Postat av: Bäst i Sverige

Såååååååå fel ute du är. Pinsamt

2015-01-18 @ 22:16:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0