Slutspel

I morgon så börjar herrarnas slutspel igen efter en rätt lång väntan. Det är kanske nödvändigt men jag tycker det är tråkigt att omgångarna i serien och slutspelet ofta haltar. Och det är knappast något som skapar ett publikintresse.
 
Nu är det alltså dags för Kristianstad och Guif samt Ystad och Alingsås att avgöra vilka lag som går till semifinal.
 
Guif överraskade verkligen hemma och slog ett Kristianstad som kanske var lite slitet efter dubbelmötet mot Flensburg. Men jag tror inte att de kan skrälla en gång till. Kristianstad bör vinna i de två närmaste matcherna. 
 
I den andra kvartsfinalen så är det mer ovisst. Det har varit tre otroligt jämna matcher där Alingsås vunnit två och har därmed ett litet försprång. Men det här kan bli en rysare i fem matcher. Hur det går i den matchserien avgör vilket lag som kommer att få möta Kristianstad i final. Jag tror Kristianstad väljer Ystad om de slår ut Alingsås och att de väljer Lugi om Alingsås vinner. 
 
I damernas semifinal så möts H65 och Lugi samt Sävehof och Skuru. Det känns som två jämna semifinaler. Jag tror inte att någon av dessa matchserier slutar vid tre matcher. 
 
Ett av mina favoritlag, Boden, går från klarhet till klarhet. Vilken resa de gjort! De har lyft sig år efter år och gick till slutspel i år. Känns ju inte helt otänkbart att de kan gå till en final om något år. En final känns inte helt otänkbar för Kristianstad heller när det gäller damerna. De ekonomiska musklerna lär ju i alla fall finnas för att kunna bygga upp ett lag i Sverigetoppen. 
 
Herrlandslaget träningsspelade mot Kroatien i förra veckan. Det blev som bekant var sin vinst, men Sverige är det bättre laget just nu. Vet inte riktigt vad som hänt men Sverige känns helt plötsligt som ett helt nytt lag. Det är som varje spelare lyft sig. Svaret kan vara så enkelt att landslaget har en bättre tränare nu än när Ola och Staffan styrde. En spelare som dock gör mig frustrerad är Simon Jeppsson. Vilken talang! Har man ett sådant skott och samtidigt spelsinne bör man bli en världsstjärna, men psyket är inte alltid på plats. Han ska naturligtvis skjuta oftare. Sen stör det mig lite att han ofta skjuter när han är på väg ner i hoppet. Varför inte dra till bollen när han är högst upp? 
 
Apropå slutspel så tycker jag det är kul att Lugi satt upp skyltar lite här och var på stan som gör reklam för matcherna. Ett bra initiativ. Den sjungande hejaklacken, Rödtjutet, är också en bra idé. Problemet är bara att de inte hörs. Varje sångare borde ha en megafon eller så sätt upp en mick i kören. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0