Övertändning

Behövde en dag på mig för att smälta damlandslagets insats mot Danmark. Det sved! Snacka om att gå in i en match med helt fel anspänning. Axnér får ta på sig ansvaret för att laget var så övertända. Man inledde helt huvudlöst och spelade alldeles för fort och tog för snabba avslut i fel lägen. Det var en av de värsta mentala kollapser jag sett. Inte blev det bättre av att Roberts och Hagman vek ner sig och knappt vågade spela. Hagman har jag sett göra liknande plattmatcher men jag är förvånad att Roberts också underpresterade. Två svagheter i det svenska laget blev tydliga. Laget saknar skytte från nio meter och laget är för tunnt. När första uppställningen inte levererar så finns det knappt någon bakom att sätta in. 
 
Men det roliga var att det just fanns en där bakom som kunde leverera. Vilket genombrott Tyra Axnér gjorde! Helt otroligt. Och det var så tydligt att danskarna inte hade kartlagt henne. Toft i mål var helt chanslös och Tyra lyckades få henne utbytt och Toft som i första halvlek var helt omöjlig att göra mål på.
 
Nu är jag trots allt lite rädd att Tyra kommer att få det betydligt svårare i kommande matcher. Motståndarna kommer att vara pålästa och när ett försvar smäller på henne så kommer hon att få det tufft. Men hon verkar otroligt mentalt stark så kanske fixar hon det också. Oavsett vad så har vi här en spelare som kommer att bli något bra om hon får hålla sig skadefri. 
 
Nu väntar Norge på lördag. Ett Norge som inte är lika bra som tidigare men som ändå får hållas som favorit. Jag har svårt att tänka mig att Sverige rår på norskorna. Det hade kanske varit bättre att förlora med fler mål mot Danmark så att de hade vunnit gruppen. Då hade vi istället för Danmark fått möta Norge i sista omgången när de antagligen inte har något att spela för. Jag är rädd att damerna efter en förlust mot Norge kommer att missa semifinalen. Det är surt, när det ändå kändes så pass nära. Men skrällar har inträffat förr och vi ska väl inte ge upp hoppet än.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0