Kollaps

Jag har sett många handbollsmatcher i mitt liv och då och då så händer det verkligen oväntade saker. Men aldrig har jag sett en sådan härdsmälta som i gårdagens match mellan Lugi och Ystad. Vad hände i slutet? Det kommer säkert att dröja innan jag ser något liknande igen. Lugi borde ha tagit minst en välbehövlig poäng men förlorade på ett helt otroligt uppseendeväckande sätt. 
 
Jag fick några flashbacks till andra tillfällen där domarna avgjorde matchen till Lugis nackdel. Jag tänker på Jasmin Kliko som visar ut en Lugispelare i semifinalspelet mot Drott för några år sedan. Vad gjorde Lugisspelaren för fel enligt Kliko? Jo, vid en avblåsning så lade han ner bollen fem centimeter fel. Och sen vände Drott matchen och vann.
 
Och så har vi Peter Hansson i sekretariatet som i blåste bort Lugis kvittering mot Drott i slutsekunden i samma semifinalspel. Detta gjorde han utan att skämmas från en position där han absolut inte kunde avgöra om bollen var över mållinjen i tid eller ej.
 
Gemensamt för dessa händelser är att sådant här uppstår när domarna är mer uppfyllda av att visa upp sig än att göra det jobb som det är utsedda att göra. Och gårdagens domare var likadana. De var otroligt petiga matchen igenom men de var så uppumpade av testosteron och en vilja att visa upp sig att de gjorde en hel drös av tveksamma, ja rent av felaktiga beslut. Med ett annat domarpar så hade inte matchen uraratat från Lugis sida. Utvisningen på Casper Käll och på Axel Andersson med tillhörande straff var väl hårda. 
 
Men det måste också sägas att det också är jäkligt klantigt av Lugi i slutet när ledarna i Lugi drar på sig en utvisning och att Rasmus Nilsson ger en ful eftersläng som ger rött kort. 
 
Var detta sista chansen för Lugi? Egentligen inte. Det kan avgöras i hemmamatchen mot RIK. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0