Söndag

Det har varit en del diskussioner om Axnérs laguttagning till VM. Det mesta handlade om att Jessica Ryde som varit den bästa målvakten de senaste mästerskapen inte blev uttagen. Jag gillar att Axnér inte tar ut laget på slentrian utan att han försöker ta ut de som är bäst för tillfället. Men just i detta fall undrar jag om han gjort rätt. Nu ska jag i ärlighetens namn erkänna att jag inte vet hur Jessica spelat den senaste tiden men jag tycker att hon under en längre tid varit en bättre målvakt än Johanna Bundsen. Jag har aldrig förstått varför Axnér tycker att Johanna är förstavalet som målvakt. 
 
Om jag tittar fram mot själva mästerskapet så tror jag inte att det blir några medaljer den här gången heller. Det saknas både lite spets och bredd för att gå hela vägen tyvärr men det är ändå roligt att damerna numera är ett stabilt lag som tillhör de bästa i världen. Lägstanivån har höjts betydligt.
 
Och tufft tror jag också att det blir för herrarna i EM. Men förutsättningarna är ändå bättre än för damerna. Det ska bli kul att se om Felix Claar får sitt stora genombrott landslaget. Och helt oväntat dök "Stycket" Nilsson upp i truppen. Det kändes lite förvånande att nu när han inte är fullt lika bra längre fick chansen av Solberg. Men annars kan man undra om något lag kan stoppa Danmark? Det skulle i så fall vara Spanien som väl är det enda lag som kan sätta käppar i hjulet på de rödvita. Spanien verkar ha klarat av sin generationsväxling bättre än förväntat. Laget har nu många unga talangfulla spelare. 
 
Sen vet jag inte om ni sett att det går att streama en serie på SVT Play som utspelar sig runt omkring en handbollsklubb. Det hör verkligen inte till det vanliga att en tv-serie har sin grund i handboll även om serien mest handlar om trasiga relationer.  "Coachen" heter den isländska serien som verkligen är sevärd.
 
Och till min stora glädje verkar Lugi äntligen börja få ordning på både ekonomi och klubbstruktur. Genom både stora och små bidrag så har man dragit ett antal miljoner. Och så har man bantat personalstyrkan som jag måste säga verkar ha varit onödigt stor tidigare. Det känns som om det skenade iväg under några år, vilket egentligen svårt att förstå. Hur tänkte man? Men nu bör i alla fall licensen inte längre vara hotad. Samtidigt så bygger man nya strukturer administrativt. På det hela känns Lugi som pånyttfött. Det gör att jag börjar tro på en vinröd framtid. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0